Dzieje się u nas...

Oferta wykorzystania czasu wolnego dostosowana jest do potrzeb i zainteresowań młodzieży. W trosce o rozwój młodzieży organizowane są zgodnie z tradycją Bursy uroczystości, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy, wieczory filmowe, kulinarne, wyjścia do kina, wycieczki krajoznawcze itp.

Młodzież u nas:

Pełna pomysłów, kreatywna mająca możliwość rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień. W wolnych chwilach może tutaj wypocząć i zregenerować siły.

Ma również możliwość korzystania z boisk znajdujących się w sąsiedztwie bursy oraz miejskich placówek kulturalnych i sportowych takich jak: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Miejski Ośrodek Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna, kryta pływalnia, kręgielnia, tor łyżwiarski.

Oferujemy domowe warunki:

• Pokoje estetyczne i wygodne z dostępem do Internetu.
• świetlica, sala do nauki i kuchnia bogato wyposażone w niezbędny sprzęt.
• Pomieszczenia sanitarne o dobrym standardzie.

Cyberbezpieczeństwo- wskazówki dla rodziców

Odsłony: 245

Internet staje się, a może wręcz stał się naturalnym środowiskiem dzieci i młodzieży. Młodzi ludzie coraz więcej czasu spędzają przed komputerem lub ekranem telefonu komórkowego. Nowe technologie niosą ze sobą wiele fantastycznych, rozwijających możliwości, ale mogą stanowić też zagrożenie.
W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w Internecie, zwracamy się z prośbą o szczególne zwrócenie uwagi na kwestie bezpiecznego zachowania Państwa dzieci
w Internecie.
Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku od 4-14 lat używa komputera do grania, a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo. Gry komputerowe mogą: wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne korzystanie z nich może powodować problemy z koncentracją uwagi, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do uzależnienia.
Pamiętajmy! Nie wszystko, co pojawia się w Internecie, chociaż modne, jest bezpieczne i rozsądne. Dlatego też konieczna jest nasza czujność, prawidłowy nadzór rodzicielski, ale też rozmowa z dzieckiem na ten temat.


Co powinno zaniepokoić rodziców?

Wielu rodziców zastanawia się, jak rozpoznać, czy ich dziecko nie przekroczyło granicy bezpiecznego korzystania z gier komputerowych, czy gry stanowią dla niego tylko niewinną rozrywkę, czy też ma już problem z nadużywaniem komputera lub telefonu komórkowego do grania.
Sygnałem, że dziecko jest zagrożone uzależnieniem, może być:

• wycofywanie się z kontaktów społecznych
- dziecko spędza dużo czasu, grając w gry na komputerze lub w sieci,
- unika znajomych i traci dotychczasowych przyjaciół,
- nikt go nie odwiedza,
- samo nie chce do nikogo pójść;

• brak innej aktywności poza graniem – dziecko spędza na graniu kilka godzin dziennie, porzuca dotychczasowe zainteresowania;

• spadek zainteresowania nauką szkolną, zaniedbywanie obowiązków, wagary;

• zaniedbywanie takich czynności jak spanie czy jedzenie;

• granie w nocy, spanie w ciągu dnia;

• zaburzenia koncentracji uwagi, pamięci;

• częste zmiany nastroju;

• konflikty z rodzicami, opiekunami z powodu ograniczania dostępu do komputera;

• pojawienie się objawów abstynencyjnych po zaprzestaniu grania – nieprzyjemnego samopoczucia, rozdrażnienia, a nawet niekontrolowanej agresji.

Jeżeli niepokoi cię zachowanie twojego dziecka, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania.

WIĘKSZOŚĆ ODPOWIEDZI TWIERDZĄCYCH POWINNA BYĆ SYGNAŁEM DO PODJĘCIA DZIAŁAŃ.

Czy twoje dziecko…

• gra w gry prawie każdego dnia?
• poświęca na granie dużo czasu (ponad 3–4 godziny)?
• staje się rozdrażnione lub agresywne, gdy nie może grać?
• rezygnuje z kontaktów z kolegami, ze sportu, aby móc grać?
• gra zamiast odrabiać lekcje?
• podejmuje nieudane próby ograniczania czasu gry?
• zaczyna tracić zainteresowanie codziennymi sprawami?

Rodzicu! Pamiętaj o zasadach bezpiecznego korzystania z gier komputerowych przez Twoje dziecko. Poniżej znajdziesz kilka cennych porad .

Wskazówki dla rodziców

• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem
o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

• Pamiętaj, że istnieją mini gry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

Wskazówki pochodzą z broszury pt.: „Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie-reagowanie. Gry komputerowe”. Broszura dostępna jest pod adresem:
https://www.ore.edu.pl/materialy-dopobrania/category/55-profilaktyka-agresji-i-przemocy
Jak sprawdzić, która gra komputerowa może być niebezpieczna?

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych.
Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry.

pegi wiek kombinacja 620x310

Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika.
Na stronie internetowej www.pegi.info.pl można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.
W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard.

pegi2

Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

WAŻNE - Gdzie można uzyskać pomoc ?

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu

800 100 100

oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).

Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu

800 121212

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka

Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie:
www.dyżurnet.pl , www.ore.edu.pl, www.akademia.nask.pl, www.kursor.edukator.pl, www.saferinternet.pl
www.plikifolder.pl, http://www.sieciaki.pl

Drogi Rodzicu,
zachęcamy do rozmowy z dzieckiem, omówienia jego aktywności w Internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie dziecka w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również pamiętać o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.

Nie zapominajmy, że problemy dzieci i młodzieży, mimo że dla nas dorosłych wydają się błahe i nieistotne, dla nich mogą być bardzo poważne, niekiedy wydają się być sytuacją bez wyjścia.

Źródło: men.gov.pl

Emilia Klimek- wychowawca